Om attraktionen
”Den förnämsta attraktion som någonsin byggts för Sverige”. Så beskrevs Super 8 när den presenterades våren 1966. Vår och vår förresten. I kalendern stod det april men tre dagar innan premiären var Liseberg täckt av ett tjockt snölager.
Till skillnad från Bergbanan var Super 8 byggd i stål. Den var dessutom öppen, med fri in- och utsyn, och saknade förare.
Super 8 tillverkades i Tyskland av bergbanetillverkaren Anton Schwarzkopf och köptes in av Gunnar Månsson AB. Att den var tysktillverkad gick inte att ta miste på. Bilarna, som hade plats för fyra passagerare, var alla av märket Audi. Och inte var det några plastiga kopior. Allt var originaldelar.
Super 8 var utrustad med ett nytt helautomatiskt bromssystem som innebar att om någon av bilarna råkade ut för ett missöde så stannade övriga bilar automatiskt. Och trots de snäva kurvorna kunde bilarna inte spåra ur.
Under sina 14 säsonger var Super 8 en publikfavorit och historiskt sett är det en av Lisebergs mest klassiska attraktioner. 1979 monterades banan ner och 1980 presenterades ersättaren – LisebergsLoopen.
Bakgrund
1964 besökte Lisebergs vd Olof Calderon utställningen Expo 64 i schweiziska Lausanne. Där såg han en ny typ av berg-och-dalbana, kallad Super Eight Cyclone, som väckte hans intresse. Senare framkom det att en förbättrad version fanns på Hamburger Dom i Tyskland. I slutet av 1964 åkte två personer ur Lisebergs styrelse till Hamburger Dom för att undersöka om Liseberg kunde hyra attraktionen till säsongen 1965.
Väl tillbaka i styrelserummet i Göteborg konstaterade de att Super Eight Cyclone skulle bli en tillgång för Liseberg. De berättade att banan bestod av en stålkonstruktion som i stort sett borde vara underhållsfri och att en offert inkommit, för leverans i augusti 1965 mot en kostnad av 500 000 D-mark. Att hyra attraktionen var inte möjligt.
Någon leverans i augusti 1965 var inte aktuell, eftersom Lisebergssäsongen då gick mot sitt slut. I stället gjordes beställningen, genom Gunnar Månsson AB, till firman Schwartzkopf i Augsburg i slutet av samma år.
För att få plats med Super 8 revs klassiska Cabarethallen, varietéscenen som funnits i parken sedan Liseberg öppnade 1923.
Kuriosa
- Originalnamnet var Super Eight Cyclone och banan är ihågkommen som Super 8. Men faktum är att den kallades Skyliner i början.
- De år som Gunnar Månsson AB ägde banan (1966-1970) pryddes den av ett stort M.
- Från början fanns det planer på att placera Super 8 på berget. Men för att folk enkelt skulle kunna ta sig dit krävdes en rulltrappa eller liknande. Den kostnaden ansågs för stor så därför byggdes banan nere i parken.
- Banans nordöstra del kom att göra intrång på ett område där en framtida entré till Liseberg var planerad. Tanken var att inom 5-10 år bygga entrén från en förbindelseväg utmed Mölndalsån, men eftersom Super 8 inte ansågs vara en permanent attraktion såg man inte det som ett problem vid byggandet.
- Av nettovinsten under åren 1966-1968 tillföll 60 % Gunnar Månsson AB och 40 % Liseberg, åren 1969-1970 55 % Gunnar Månsson AB och 45 % Liseberg och för åren efter det delades vinsten lika. Om omsättningen översteg 1 miljon skulle nettovinsten omedelbart fördelas lika.
- Samma år som Super 8 presenterades på Liseberg hade den liknande banan Radar premiär på Gröna Lund. Den stora skillnaden var att Super 8 var större än Radar, som efter sin tid på Gröna Lund såldes till Ölands Djurpark.
Bilder
Fakta
Originalnamn: Super Eight Cyclone
Tillverkare: Anton Schwarzkopf
Banans längd: 550 m
Attraktionens längd: 65 m
Attraktionens bredd: 23 m
Attraktionens höjd: 18 m
Åkturens längd: Cirka 90 sek
Maxhastighet: Cirka 50 km/h
Kapacitet: 1000 passagerare/timme
Kostnad: Cirka 500 000 D-Mark