Störst, längst och dyrast

Foto: Will Rose.
Valkyria är Nordens största och Europas längsta dive coaster. Den hade premiär 2018 och ersatte Kanonen, som funnits på Liseberg sedan 2005.
Arbetet med Valkyria påbörjades i september 2016. Markarbetet, som inkluderade en tunnel under jord, tog sin tid men den 10 augusti 2018 var det äntligen dags för premiär.
– Det har varit ett tufft projekt, men resultatet är värt all väntan i världen. Det är en fantastisk åkupplevelse och vi ser så mycket fram emot att låta våra gäster få prova, sa Lisebergs vd Andreas Andersen inför premiären.
Valkyria var då Lisebergs dyraste och mest komplicerade projekt med en prislapp på över 300 miljoner kronor. Andreas Andersen var dock säker på att investeringen skulle bli en bra affär för Liseberg.
– Vi vet att det vi byggt är en ny Lisebergsikon – en gästfavorit som kommer sätta både Liseberg och Göteborg på kartan och bidra till att locka besökare många år framöver, sa han.
Åkturen

Tåget inleder med att åka upp för en 47 meter hög backe. Efter en snabb kurva på toppen stannar det vid krönet av en nedförsbacke som har 90 graders lutning mot marken. Eftersom backen leder ner i en tunnel blir den totala fallhöjden 50 meter. Efter tunneln följer en så kallad Immelmann innan tåget via en mängd skruvar och svängar fortsätter sin resa mot mål. Maxhastigheten är 105 kilometer i timmen.
Kuriosa

I och med att Valkyria breder ut sig över ett stort område i fick bygget konsekvenser. Slänggungan, som tidigare stod framför Tyrolen, byttes ut mot en ny slänggunga som placerades mellan Tyrolen och FlumRide. Dessutom revs glasskiosken Glasstruten som ersattes av en nydesignad kiosk som behöll samma namn.
Fakta
Tillverkare: Bolliger & Mabillard
Attraktionstyp: Dive Coaster
Höjd: 47 m
Längd: ca 750 m
Drop: 50 m (går ner under mark)
Maxhastighet: 105 km/h
Antal personer/åktur: 3 tåg, 18 personer i varje
Kapacitet: 1100 pers/h