Om attraktionen
Det var Liseberg som blev först i Skandinavien med den sensationella och omtalade upplevelsen att åka berg-och-dalbana i en loop, alltså hela varvet runt. Att det gick undan i Flumerides stup och Bergbanans dalar var känt, men åkupplevelsen i "Loopen", som attraktionen kallades, hade få upplevt tidigare.
LisebergsLoopen tillverkades av den legendariske bergbanekonstruktören Anton Schwarzkopf, som även låg bakom Super 8 och Lisebergbanan. Banan stod där Super 8 och Cabarethallen tidigare låg.
Loopen gjorde stor succé och idag betraktas den som en av Lisebergshistoriens mest klassiska attraktioner. Den blev en symbol för hela parken under sin tid på Liseberg, framför allt under 1980-talet.
Under 16 säsonger åktes Loopen av totalt 14 300 000 passagerare. Hösten 1995 monterades attraktionen ned och såldes till den brasilianska nöjesparken Playcenter i São Paulo. Ersättaren på Liseberg hette HangOver.
Mottagande
"Det värsta jag åkt. [...] Alltsammans tar ungefär dryga minuten. Men vilken minut. [...] Jag kommer att göra om det här. Loopen är faktiskt rolig." – Bo Mellerskog, GT, 24 april 1980.
"Garanterat omtumlande" – Göteborgs-Posten, 24 april 1980.
"Med beröm godkänt. Det är fint att loopen kommer så snabbt, så man inte behöver vänta. Första backen är också klart häftig!" – The Loop Lovers, GT, 24 april 1980.
"En jättehäftig grej! Mycket, mycket bättre än Super-åttan! Det bästa vi åkt!" – allmänna omdömen som GT snappade upp på premiärdagen den 26 april 1980.
"Det värsta är i stället den hisnande backe som föregår själva loopen. Åkturen inleds nämligen med att vagnarna bogseras upp till banans högsta punkt, 24,5 meter över marken" – Kvällsposten, 29 maj 1980.
Kuriosa
Missöden
- En halvtimme innan stängning på premiärdagen 1980 slutade Loopen att fungera. Det var dock inget allvarligt fel – en kompressor hade bränts sönder – och attraktionen körde som vanligt igen dagen där på.
- I början av juli 1980 stannade tåget innan det hade nått av- och påstigningsstationen. Eftersom stoppet inträffade på låg höjd, i slutet av banan, fick passagerarna lämna tåget och balansera på rälsen för att komma ut. Orsaken till stoppet var en trasig slang. Tio minuter senare var slangen utbytt och Loopen körde som vanligt igen.
Fakta
Tillverkning
Attraktionstyp: Bergbana av stål
Tillverkare: Anton Schwarzkopf
Design: Werner Stengel
Tillverkarens beteckning: Looping Star
Tekniska data
Yta: 77 × 31,5 m (2 426 kvm)
Höjd: 24,5 m
Banans längd: 592 m
Uppdragets längd: 60 m
Fallhöjd: 24 m
Diameter (loopen): 14 m
Högsta G-kraft (positiv): 4,5
Maximal hastighet: 77 km/h
Antal inversioner: 1
Bromstyp: Skivbroms
Vikt: 260 000 kg
Kapacitet
Typ av åkdon: Tåg
Antal Tåg: 3 st á 28 passagerare
Passagerare totalt: 84
Vagnar per tåg: 7
Åktid: 1:18 min
Kapacitet: 1700 åkande/timme
Åldersgräns (1980): Minimiålder 6 år, 10 år utan målsman.
Attraktionsfrekvens
Totalt antal åkande: 14.3 miljoner
Bästa säsongen: 1995 – 1 004 000 passagerare
Ekonomi
Kostnad: 14 miljoner kr