Om attraktionen
1937-1949
Resan inleddes på hösten 1936 då Lisebergs inspektör Hardy Johansson for till Tivoli i Köpenhamn. Där skulle han bland annat studera en attraktionen som kallades Blå tåget. Johansson gillade vad han såg för i januari 1937 beslutades att Spöktåget skulle byggas om och byta namn till just Blå tåget.
Inför premiären 1937 skrev Göteborgs Morgonpost: ”Spöktåget är också föremål för en genomgripande ombyggnad. Banan höjes, så att den kommer bortåt en meter över markens nivå, dessutom blir den ungefär dubbelt så lång som förut och utökas med ett par nya underligheter. Vidare får den åkande göra en liten sväng ut i det fria så att han blir synlig för övrig publik, ungefär som resenären på berg- och dalbanan.”
Inför premiären 1942 rapporterade pressen att Blå tåget utrustats med nya vidunderligheter att beskåda.
Den första versionen av Blå tåget fanns på Liseberg i tolv säsonger. Den 10 april 1949, endast tre veckor innan premiären, började attraktionen brinna. Inom kort var hela byggnaden övertänd och brandkåren fick inrikta sig på att förhindra att elden spreds till Cabarethallen, Veckans revy och framför allt Bergbanan. Blå tåget brann ner till grunden medan spellängorna intill skadades svårt.
Arbetet med att röja och ersätta den förlorade attraktionen påbörjades direkt och till säsongstarten var ett provisoriskt spöktåg på plats.
Foto: Okänd, Göteborgs stadsmuseum/Hjörnearkivet.
Den första versionen av Blå tåget byggs. 1937 var det premiär.
Foto: Okänd, Göteborgs stadsmuseum/Hjörnearkivet.
Pressvisningen 1945.
Foto: Okänd, Göteborgs stadsmuseum/Hjörnearkivet.
Brandmännen fick slita hårt när attraktionen stod i lågor på våren 1949.
1950-1955
Till säsongen 1950 var ett nytt Blå tåget på plats, utrustat med nya vagnar samt nya figurer och dekorationer. Man passade även på att bygga en brandmur mot Veckans revy. Göteborgs Morgonpost beskrev ena hälften av exteriören som ett västkustlandskap och den andra som Saharas tistelöken. ”Om det nu finns tistlar i Sahara” tillade man.
Inför säsongen 1956 var det återigen dags att förändra attraktionen. Bland nyheterna märktes exteriören som fick formen av ett ånglok. Vid säkerhetsventilen satt en mässingsklocka och när den slog varje halvtimme kom figurer ut genom luckor i tågets sidor. I samband med förändringen bytte Blå tåget återigen namn till Spöktåget.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
1950 var attraktionen tillbaka igen efter branden året innan.
1966-1979
Entré igen för Blå tåget! Nu med undertiteln "En fantastisk resa genom jorden". Attraktionen var nybyggd och låg på samma plats som tidigare, men nu hette grannarna Super 8 och Kristallsalongen. Interiören var inspirerad av Jules Vernes roman Till jordens medelpunkt och ritades av Tivolis arkitekt Simon Henningsen och konstnären ##Erik ”Spjæt” Christensen##, två herrar som hade stor inverkan på Lisebergs utseende vid den här tiden.
”Det nya tåget är byggt som en färd genom en gruva rakt genom jorden ända ner till mitten där en helveteskör hälsar besökaren, varefter färden går via förstenade skogar och under sjöar till utgången – som visst lär ligga i Kina om man skall döma av välkomstkommittén”, skrev Göteborgs-Tidningen i samband med premiären 1966.
1970 genomgick såväl fasad som interiör en omfattande renovering. Arkitekten Simon Henningsen och konstnären Erik Christensen stod för designen. Fem år senare presenterades ett nytt Blå tåget, det sista i ordningen, skapat av konstnären Lars Gillis som förde passagerna rakt in i urtidens skräcködlevärld.
Blå tåget gjorde totalt 43 säsonger på Liseberg. Efter säsongen 1979 revs byggnaden för att få plats med 1980 års nyhet LisebergsLoopen. Blå Tågets plats övertogs av framtidsbion Cinema 180°.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
"En fantastisk resa genom jorden" erbjöd Blå tåget sommaren 1966.
Foto: Okänd, Lisebergs bildarkiv.
Sommaren 1971. Fasaden och interiören hade premiär året innan.
Fakta
1950
Tillverkare av vagnar: Söderbergs mekaniska verkstad
Kostnad vagnar (10 st): 22 700 kr
Arkitekt: Axel Jonson
1966
Arkitekter: Simon Henningsen och Erik Christensen
Preliminär kostnad: 225 000 kr